Autor: Andreea Dima

2020, în prima lună de toamnă, dar cu temperaturi asemănătoare verii, calendarul competițiilor de șosea din țară a mai punctat un eveniment important – ediția 53 din Turul României. Desfășurată între 8-13 septembrie, cursa a avut un traseu inedit, dar și solicitant pentru pluton. Amenințată de pandemie și de hotărârile autorităților, cursa a prins, într-un final, viață și s-a desfășurat fără probleme. La start s-au aliniat echipe pro-continentale obișnuite să participe la cursele de la noi, dar și cele mai bune cluburi din țară cu rutieri tineri care au concurat impecabil alături de cei din elite. Mai este foarte puțin până când ediția 54 va lua startul, așa că haideți să ne readucem aminte de cele mai importante momente din 2020 și apoi să vorbim despre ce îi așteaptă pe sportivi anul acesta.

Favoriții nu au fost într-un număr mic, lupta pentru primul loc nu a fost una ușoară, iar clasamentul general a fost câștigat de un sprinter. Este vorba de Eduard Grosu care nu doar că a îmbrăcat tricoul galben timp de 4 etape, dar a și câștigat două dintre ele. Pe lângă cele cinci etape clasice cu care eram obișnuiți prin întreaga țară, anul trecut am avut și un prolog care a străbătut străzile principale ale Timișoarei, o altă etapă care s-a terminat la Lacul Sfânta Ana și o zi în care plutonul a străbătut întreg Transfăgărășanul.

Ziua de 8 septembrie a reprezentat un prolog scurt de 3,6 kilometri cu startul și finish-ul în Piața Libertății, Timișoara. Câștigătorul acestuia și cel ce avea să poarte primul tricoul galben a fost germanul celor de la Bike Aid, Justin Wolf, urmat la doar 30 de sutimi de Eduard Grosu. Liderul echipei CCC Development, Szymon Krawczyk a completat podiumul zilei, urmat de Daniel Crista (CSA Steaua București) și un alt rutier al echipei Bike Aid, Jesse de Roji, poziții delimitate doar de câteva sutimi sau secunde.

Prima etapă a plecat tot din Timișoara, cu destinația Oradea. Plutonul a străbătut localități precum Orțișoara, Vinga, Arad, Șimand, Chișineu Criș, Salonta și Nojorid, pe o distanță de 171,2 kilometri. Evadarea zilei a avut în componență un român, pe Andrei Cojanu (UVT Devron West Cycling Team) și Stepan Astafyev (Vino Astana Motors), care a reușit să se îndepărteze de pluton la mai bine de 3 minute. Rutierul echipei din Kazahstan a fost lăsat singur să conducă după ce tânărul român a fost prins de pluton. Igor Chzan (Vino Astana) a atacat, câștigând sprintul de la Salonta, dar a fost prins alături de colegul său în ultima parte a etapei. Giotti Victoria-Savini Due a preluat conducerea plutonului, ghidându-l pe Andrea Guardini spre victoria de etapă. Gleb Brussenskiy a sprintat pentru al doilea loc, în timp ce Eduard Grosu a venit pe locul 3. De menționat este aici că alți trei români au finalizat în top 10: Adi Marcu (Olimpic Zărnești) pe locul 5, Daniel Crista (CSA Steaua București) pe locul 7 și Andrei Ionuț (UVT Devron West Cycling Team) pe locul 8.

Eduard Grosu a îmbrăcat tricoul galben și albastru (dedicat celui mai bun român), Szymon Krawczyk pe cel verde (cel mai bun cățărător) și tricoul alb (cel mai bun U23), iar Stepan Astafyev pe cel roșu (cel mai bine poziționat în clasamentul sprinterilor).

Cea de-a doua etapă a avut startul în Oradea, străbătând o frumoasă parte a vestului României, cu finish-ul la Cluj-Napoca și 200 de kilometri de pedalat. Emil Chepetan (UVT-Devron West Cycling), Gergo Orosz (Novak), Alexandr Ovsyannikov (Vino Astana) s-au desprins de pluton și au format prima evadare a etapei, trecând, în aceeași ordine, sprintul de la Aleșd. Rutierul celor de la Vino a rămas singur în evadare, după ce restul au fost prinși de pluton, și a creat un ecart de aproape 4 minute între el și ceilalți. După 130 de kilometri petrecuți în fruntea cursei, Ovsyannikov a fost prins de pluton, primind în urma muncii sale tricoul verde și cel roșu. Finalul a fost, din nou, reprezentat de un sprint puternic, unde Lucas Carstensen de la Bike Aid a reușit să se impună. Eduard Grosu a terminat pe locul 2, urmat de Szymon Krawczyk pe podiumul zilei, cel din urmă păstrându-și tricoul alb. Emil Dima a terminat pe locul 8, iar Serghei Țvetcov pe locul 10.

Târgu Mureș a fost gazda începutului celei de-a treia etape, iar plutonul a fost purtat prin inima României, pe o distanță de 193 de kilometri și cu final în cățărare la Lacul Sfânta Ana. Etapa a reprezentat o oportunitate prin care favoriții la câștigarea clasamentului general se puteau afirma și urmau să aibă loc răsturnări în ierarhia generală. Predominant muntoasă, etapa a dat multe bătăi de cap rutierilor care s-au fărâmițat în mai multe grupuri de-a lungul traseului. Matvey Nikitin (Vino Astana), Gergo Orosz (Novak) și Yegor Bementyev (Novak) au condus în mare parte cursa și s-au afirmat în sprinturile și KOM-urile zilei, iar în ultimii 45 de kilometri din cursă, aceștia au fost prinși de pluton. Finalul a adus un câștigător neașteptat – Eduard Grosu. Acesta a pedalat impecabil pe ultima parte a cursei, avându-l lângă el pe Serghei Țvetcov, fost câștigător al Turului României în 2018. Sprinterul român și-a consolidat poziția în clasamentul general, a îmbrăcat în continuare tricoul albastru, Erik Bergstrom (Bike-Aid) a devenit cel mai bine clasat rutier U23, iar Matvey Nikitin a îmbrăcat tricourile verde și roșu. În aceeași etapă, Serghei Țvetcov a terminat pe locul 7, Emil Dima pe locul 10 și Daniel Crista pe 14.

Transfăgărășanul a făcut parte din meniul etapei regină, cu linia de start la Cârțișoara și finalul la Curtea de Argeș, pe o lungime de aproximativ 100 de kilometri. La început au apărut numeroase atacuri, însă plutonul reușea să preia controlul ușor. Odată cu începutul cățărării, s-au format numeroase grupuri, însă tricoul galben a reușit să se mențină în frunte până la final. Grupul liderului avea în componență 14 rutieri, printre care și 2 români: Serghei Țvetcov (Echipa României) și Emil Dima (Giotti Victoria-Savini Due). Eduard Grosu s-a impus și în a patra etapă, trecând cu brio peste cea mai grea cățărare din tur, cu Gleb Brussenskiy pe al doilea loc și tânărul celor de la CCC Development Team, Szymon Krawczyk, pe ultima treaptă a podiumului.

Turul s-a încheiat în București cu un circuit străbătut de 20 de ori, între Piața Victoriei și Piața Presei Libere, unde finalul a fost o ultimă ocazie ca sprinterii să-și testeze puterea. Viteza medie a etapei a fost de aproape 43 km/h, ritmul plutonului a fost unul rapid și nicio evadare nu a rezistat pentru mult timp. Andrea Guardini și-a asigurat la final a doua victorie de etapă din acest tur, într-un sprint unde Grosu a venit pe locul secund și polonezul Krawczyk pe locul 3.

Podiumurile după finalul turului 

Clasamentul general
Loc Nume Echipă Timp
1 Eduard Grosu Echipa Națională a României 18:55:26
2 Nikodemus Holler Bike Aid +0:41
3 Szymon Krawczyk CCC Development Team +0:45
4 Viktor Filutas Giotti Victoria-Savini Due +0:46
5 Serghei Țvetcov Echipa Națională a României +0:47
6 Erik Bergstrom Bike Aid +0:49
7 Emil Dima Giotti Victoria-Savini Due -//-
8 Johnatan  Canaveral Giotti Victoria-Savini Due +0:51
9 Adne van Engelen Bike Aid +0:52
10 Gleb Brussensiy Daniil Vino Astana Motors +0:54
Clasamentul celor mai buni rutieri sub 23 de ani
Loc Nume Echipă Timp
1 Szymon Krawczyk CCC Development Team 18:56:11
2 Erik Bergstrom Bike Aid +0:04
3 Gleb Brussenskiy Vino Astana Motors +0:09
4 Piotr Pekala CCC Development Team +0:10
5 Daniil Pronskiy Vino Astana Motors +0:29
6 Gorak Dominik CCC Development Team +10:30
7 Iustin Văidian UVT-Devron West Cycling Team +12:32
8 Tsvetan Ivanov Echipa Națională a Bulgariei +24:20
9 Gerhard Moldansky Echipa Națională a României +35:02
10 Alexandr Semenov Vino Astana Motors +40:20
Szymon Krawczyk, câștigătorul tricoului celui mai bun tânăr
Clasamentul celor mai buni români
Loc Nume Echipă Timp
1 Eduard Grosu Echipa Națională a României 18:55:26
2 Serghei Țvetcov Echipa Națională a României +0:47
3 Emil Dima Giotti Victoria-Savini Due +0:49
4 Iustin Văidian UVT-Devron West Cycling Team +13:17
5 Andrei Bidilici Echipa Națională a României +23:16
6 Gerhard Moldansky Echipa Națională a României +35:47
7 Valentin Plesea CSA Steaua București +50:38
8 Adi Marcu Olimpic Zărnești +55:47
9 Leonard Barbu CSA Steaua București +1:01:47
10 Eduard Novak Team Novak +1:07:16
Eduard Grosu (câștigătorul tricoului albastru), alături de Serghei Țvetcov
Clasamentul general al echipelor
Loc Nume echipă Timp
1 Bike Aid 56:58:35
2 Giotti Victoria-Savini Due 56:58:46
3 CCC Development Team 56:59:13
4 Vino Astana Motors 56:59:44
5 Echipa Națională a României 57:11:00
6 Team Novak 57:26:48
7 Echipa Națională a Bulgariei 57:37:39
8 CSA Steaua București 58:52:14
9 UVT-Devron West Cycling Team 59:12:42
10 Olimpic Zărnești 60:02:07
Bike Aid, cea mai bine clasată echipă

Foto credit: Traian Olinici & Ana Georgescu

Ediția din acest an va avea loc în perioada 31 august-5 septembrie și va începe în Timișoara, iar la start se vor alinia 16 echipe din zece țări: Italia, SUA, Germania, Polonia, Kazakhstan, Republica Cehă, Serbia, Kuwait, Slovacia și România. Printre acestea se numără o echipă procontinentală, 12 continentale și 3 naționale.  Ediția din acest an este asemănătoare ca număr de etape cu cea de anul trecut: un prolog și 5 etape care să testeze pe fiecare ciclist din pluton.

Prologul (marți, 31 august) va avea startul și finish-ul în parcarea Universității de Vest și va avea o lungime de 4,5 kilometri. Timișoara va da startul și primei etape, mai exact, la Stadionul Dan Păltinișanu, iar finalul va fi pe Bulevardul 22 Decembrie, intersecție cu Str. Carpați, Deva. Prima etapă va fi și cea mai lungă din acest tur – 201 km. Din Deva va pleca a doua etapă, etapa regină, cu destinația Arena Platoș Păltiniș. Plutonul va străbate localitățile Oraștie, Sebeș, Căpâlna, Dobra, Jina, Apoldu de Jos, Saliste, Orlat, Gura Râului și va avea 157 de km.

Sibiu va găzdui startul celei de-a treia etape, iar traseul va trece prin Agnita, Dealu Frumos, Făgăraș, Codlea, Cristian, Râșnov, cu destinația Poiana Brașov. Cu 186 de km în program, finalul etapei va fi unul în ascensiune și locul unde se vor da bătălii pentru clasamentul general. Ziua următoare, în etapa a patra, sportivii vor pedala 158 de km și vor ajunge în București, unde sprinterii își vor arăta calitățile în Alveola Kiseleff.

Ultima bătălie și ziua în care se va cunoaște deja purtătorul tricoului de lider se va da în capitala țării, printr-un circuit – Alveola Kiseleff, Piața Victoriei, Arcul de Triumf, Piața Presei Libere, Sos Kiseleff, Arcul de triumf, Alveola Kiseleff.

Mai multe detalii despre traseu le puteți găsi pe site-ul oficial al turului – https://www.turulromaniei.ro/etape/

Mult succes tuturor echipelor participante!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *