12
Autor: Andreea Dima
Începutul lunii septembrie a adus o nouă ediție a celei mai îndelungate competiții din țară – Turul României. În acest an, Mica Buclă a ajuns la ediția cu numărul 54 și s-a bucurat de un succes enorm, atât în rândul sportivilor români, cât și a celor din echipele străine. Timp de aproape o săptămână, caravana a traversat printre cele mai frumoase orașe din țară, începând din Timișoara, vizitând apoi Deva, Sibiu, Brașov, București și a strâns aproximativ 800 de km de pedalat. La start s-au aliniat 15 echipe care au provenit din țări precum Germania, Serbia, Polonia, Republica Cehă, Italia și SUA, iar la final, câștigătorul clasamentului general a fost polonezul Jakub Kaczmarek.
Povestea a început pe 30 august, cu prezentarea echipelor la Universitatea de Vest din Timișoara, același loc reprezentând și startul prologului a doua zi. Primul care a pornit în cursă a fost Uroš Zoraja (Echipa Națională a Serbiei), urmat de românul Iustin Văidian și Ladislav Frolek. Distanța nu a fost mai mare de 4 km și a străbătut cele mai frumoase străzi din Timișoara. Cel mai bun timp a fost obținut de rutierul celor de la Androni Giocattoli, Janos Zsombor Pelikan, iar în clasamentul prologului a fost urmat de românul Daniel Crista și Justin Wolf de la Bike Aid. Tricourile distincte au fost îmbrăcate astfel: galben – Janos Zsombor Pelikan (Androni Giocattoli-Sidermec), roșu – Daniel Crista (Echipa Națională a României), alb – Mika Heming (Maloja Push Bikers), albastru – Daniel Crista (Echipa Națională a României) și verde – Justin Wolf (Bike Aid).
Prima etapă, și cea mai lungă din această ediție (201,5 km), a pornit din Timișoara, cu destinația Deva. Evadarea zilei a fost compusă din Daniel Crista (România), Besnik Islami (D’Amicco UM Tools) și Stevan Klisuric (Serbia). Islami nu s-a putut ține de cei doi, iar Dani și ciclistul sârb au reușit să construiască un ecart de peste 10 minute între ei și pluton. Crista s-a impus în toate sprinturile zilei, însă problemele mecanice din ultima parte a cursei i-au furat victoria de etapă și a fost prins după aproape 180 de km în evadare. Patryk Stosz (Voster) a câștigat sprintul de la Deva, urmat de Lucas Carstensen (Bike Aid) și Rajovic Dusan (Serbia). Dani avea să îmbrace în acea zi toate tricourile distinctive, mai puțin cel alb, dedicat celui mai bun tânăr.
Etapa regină s-a încheiat la Arena Platoș, Păltiniș, unde primul care a trecut linia de finiș a fost unul dintre favoriții zilei – Daniel Munoz (Androni Giocattoli Sidermec). Primele trei sprinturi intermediare ale zilei au fost câștigate de Eduard Grosu, aflat în evadarea formată din 15 sportivi. La începutul cățărării, în grupul fruntaș au mai rămas doar 5 rutieri, iar din pluton, numeroși sportivi au inițiat atacuri. Eduardo Sapulveda, Daniel Munoz și Serghei Tvetcov au plecat în urmărirea evadaților, sfârșind cu victoria columbianului de la Androni. Pe podiumul zilei au urcat Szymon Rekita (Voster) și Serghei Tvetcov, care a îmbrăcat la final tricoul de lider.
Piața Mare din Sibiu a dat startul celei de-a treia etape. Plutonul a pedalat 187 de kilometri și a avut parte de o nouă cățărare, la Poiana Brașov. A fost o zi liniștită, fără incidente, iar evadarea zilei a fost formată din Cristian Rochetta (Androni Sidermec), Marceli Boguslawzki (Mazowsze Serce Polski), Maciej Paterski (Voster Team) și Matvey Nikitin (Vino-Astana Motors). În ultimii 20 de kilometri, plutonul a devenit compact și au început ușor atacurile pe cățărarea finală. Acasă la el, Emil Dima a câștigat în finalul din Poiana Brașov, după ce a rezistat atacului lui Patryk Stosz (locul 2) și a fost urmat pe podium de un fost rutier al echipei Movistar, Eduardo Sepulveda, în prezent la Androni Giocattoli. În clasamentul tricourilor au apărut schimbări: cel galben și verde au fost preluate de Jakub Kaczmarek (HRE Mazowsze Serce Polski), cel roșu de Patryk Stosz (Voster) și cel alb de Maksim Bilyi (DAmicco UM Tools).
Probabil cea mai așteptată etapă din această ediție, a patra, datorită traseului care trecea pe DN1, printre cele mai aglomerate străzi din România, a fost încheiată cu succes pe Bulevardul Kiseleff din capitală. De ziua lui de naștere, Eduard Grosu a făcut parte din grupul evadaților, alături de alți 6 rutieri. În ultimii 20 de kilometri, Bike Aid și HRE Mazowsze Serce Polski au preluat conducerea în pluton și au prins grupul fruntaș. Daniel Babor (Tufo-Pardus) a câștigat în sprintul puternic de pe Kiseleff, urmat de doi rutieri ai echipei DAmicco UM Tools, Daniel Smarzaro și Lorenzo Quartucci. Tricourile distinctive au rămas la aceeași rutieri, mai puțin cel verde care a fost preluat de Maciej Paterski (Voster).
Ultima etapă s-a disputat pe una dintre cele mai cunoscute străzi din București, între Palatul Victoria și Piața Presei Libere, cu 98 de kilometri de pedalat, mai exact 17 ture de circuit. Ziua a fost una rapidă și nicio evadare nu a rezistat mai mult de câteva ture, iar în ele s-au aflat și români precum Daniel Crista și Adi Marcu. Sprintul final a fost unul masiv, în care s-a impus faimosul Patryk Stosz. Rajovic Dusan (Serbia) a venit pe locul doi, iar podiumul a fost completat de românul Eduard Grosu. Câștigătorii tricourilor distinctive au fost: galben – Jakub Kaczmarek (Hre Mazowsze Serce Polski), roșu – Patryk Stosz (Voster), alb – Maksim Bilyi (D’Amico UM Tools), albastru – Serghei Tvetcov (Wildlife Generation), verde – Maciej Paterski (Voster), gri (pentru cea mai bine clasată echipă) – Androni Giocattoli Sidermec.
Top 10 clasament general
Nr. | Nume | Echipă | Timp |
1 | Jakub Kaczmarek | Hre Mazowsze Serce Polski | 18:01:19 |
2 | Serghei Tvetcov | Wildlife Generation ProCycling | +00:04 |
3 | Szymon Rekita | Voster ATS Team | +00:05 |
4 | Eduardo Sepulveda | Androni Giocattoli-Sidermec | +00:05 |
5 | Daniel Munoz | Androni Giocattoli-Sidermec | +00:10 |
6 | Justin Wolf | Bike Aid | +00:13 |
7 | Davide Rebellin | Work Service Marchiol Dinatek | +00:26 |
8 | Emil Dima | Giotti Victoria Savini Due | +01:11 |
9 | Maksim Bilyi | Damicco UM Tools | +01:11 |
10 | Julian Lino | Bike Aid | +01:19 |

A fost un tur spectaculos, greu și solicitant pentru fiecare om care a luat parte. De la arbitrii la cel mai mic om din staff, fiecare și-a adus contribuția, iar la final, rezultatul a fost unul mai mult decât frumos. Fiecare etapă a avut povestea ei, fiecare ciclist a dat tot ce a avut mai bun, unii au dormit mai mult, alții mai puțin, însă un lucru este cert – fiecare inimă a bătut pentru ciclism.