
Federația română de ciclism
Federația Română de Ciclism (FRC) este forul național care coordonează, dezvoltă și reglementează activitatea ciclistă din România. Înființată oficial la data de 26 aprilie 1931, FRC este o organizație de interes național, recunoscută de Agenția Națională pentru Sport, având competența și autoritatea de a gestiona ciclismul românesc la toate nivelurile – de la sportul de performanță până la ciclismul de masă și recreativ.
FRC este afiliată la cele mai importante organizații internaționale din domeniu: Uniunea Ciclistă Internațională (UCI), Uniunea Europeană de Ciclism (UEC) și Uniunea Ciclistă Balcanică (BCU), reprezentând România în cadrul comunității cicliste globale.
Misiunea noastră
Federația are ca misiune principală susținerea și promovarea ciclismului ca sport de performanță, dar și ca activitate de zi cu zi accesibilă tuturor. Ne dedicăm dezvoltării sportivilor de elită, organizării de competiții naționale și internaționale, sprijinirii cluburilor sportive și atragerii publicului larg către practicarea ciclismului – o formă de mișcare sănătoasă, ecologică și distractivă, cu multiple beneficii sociale și personale.
Rădăcini istorice
Apariția ciclismului în România, în secolul al XIX-lea, s-a produs pe fondul efervescenței internaționale în acest domeniu, care dusese deja la organizarea a numeroase curse de velocipede și bicicluri, la apariția publicațiilor de profil, dar și a federațiilor naționale, în state ca Franța, Danemarca, Austria, Belgia, Elveția, Olanda, Italia, Germania, Spania și SUA, precum și la înființarea Uniunii Cicliste Internaționale.
În București, primele biciclete apar în 1886, pentru ca în 1891 să se consemneze debutul ciclismului ca sport. Printre primii posesori de biciclete din București par a se fi numărat N. Velescu, dr. Urechia, D. Dumitrescu, Alois Pucher, Al. Macedonski, Alexandru Vlahuță și Barbu Ștefănescu Delavrancea. Înca din 1886 fuseseră înființate cluburile cicliste ”Velocitas” și ”Huniade”, iar în 1889 – “Asociația de ciclism” din Arad.

Din 1931, în slujba ciclismului românesc
Ciclism, un moment definitoriu pentru ciclismul românesc, care capătă astfel o structură de conducere clară și reprezentativă la nivel național. Fundația federației a fost clădită pe moștenirea Uniunii Velocipediștilor Români (1897) și a Comisiei de Ciclism (1912) – organizații care au contribuit esențial la conturarea primelor reguli și competiții cicliste din țară.
Unul dintre cele mai importante proiecte ale FRC, început în 1934, a fost organizarea Turului României – o competiție rutieră de mai multe etape care străbate țara și aduce în prim-plan cei mai valoroși rutieri români. De asemenea, federația organizează anual Campionatele Naționale de Șosea, și etapele de Cupă Națională, oferind un cadru competițional oficial pentru desemnarea campionilor naționali la diverse categorii și discipline.

Astăzi
În prezent, Federația Română de Ciclism este un actor activ în viața sportivă națională și internațională, promovând excelența, susținând generațiile de sportivi tineri, dezvoltând infrastructura de competiții și susținând inițiativele care apropie ciclismul de comunitate. Ne implicăm constant în proiecte de educație, mobilitate urbană sustenabilă și incluziune socială prin sport, demonstrând că ciclismul este un mod de viață benefic pentru toți.
Activitatea Federației Române de Ciclism se desfășoară pe trei direcții principale:
- Echipa Națională de Ciclism: Participă anual la aproximativ 50 de deplasări pentru competiții internaționale, reprezentând România pe plan global.
- Calendarul evenimentelor naționale: Include aproximativ 45 de etape ale Cupei României, desfășurate pe multiple discipline, și 12 Campionate Naționale dedicate diferitelor ramuri ale ciclismului, precum șosea, mountain bike sau competițiile pentru copii.
- Organizarea de evenimente majore: Acestea includ Turul României (organizat periodic), Campionatele Europene (organizate ocazional), Campionatele Balcanice (organizate recurent) și alte competiții importante internaționale (etape din Cupa Continentală sau Cupa Mondială).
TURUL ROMÂNIEI
Înființat în 1934, Turul României este una dintre cele mai vechi competiții cicliste din Europa de Est, inspirată de Turul Franței. După o pauză în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, competiția a fost reluată în 1950, continuând cu unele întreruperi ocazionale.
Cunoscut și ca Mica Buclă, Turul României este una dintre cele mai prestigioase competiții de ciclism șosea din țară. Traseul, care variază anual, acoperă regiuni pitorești precum Munții Carpați, Transilvania, Delta Dunării sau litoralul Mării Negre, testând atât abilitățile de cățărare, cât și viteza cicliștilor.
Turul României 2025 a ajuns la a 57-a ediție, cu un traseu de aproximativ 830 km desfășurat în 5 etape, de la Craiova la București, trecând prin orașe precum Rm. Vâlcea, Pitești, Brașov, Buzău sau Slobozia. Cursa a fost transmisă integral pe Prima Sport și rezumată pe TVR 1, beneficiind de o expunere amplă. Turul este inclus în calendarul oficial al Uniunii Cicliste Internaționale (UCI).

EVENIMENTELE ANULUI 2024
În 2024, România a găzduit pentru prima dată Campionatul European de Mountain Bike de la Cheile Grădiștei, transmis Live pe platformele TV și Online Eurosport. Evenimenul s-a bucurat de prezența a 404 sportivi din 33 de națiuni și de un reach total de peste 7.00.000 de urmăritori.

Tot în anul 2024, la Vatra Dornei au fost organizate o etapă din Cupa Europeană de Ciclocros și primul Campionat Balcanic de Ciclocros.
Campionatul Național și Balcanic de Downhill, desfășurat la Cheile Grădiștei, a fost dedicat sportivilor licențiați FRC și celor din federațiile balcanice. Competiția a inclus o singură probă, coborârea cronometrată, pe un traseu de aproape 2 km, cu startul la o altitudine de 1.300 m.
EVENIMENTEle anilor 2025 & 2026

Implicarea Federației Române de Ciclism
Federația Română de Ciclism investește în dezvoltarea sportului de performanță și a ciclismului de masă. Se pune accent pe identificarea și motivarea tinerelor talente, loturile naționale participând constant la competiții internaționale și reprezentând România pe plan global.
Numărul de licențe emise de Federația Română de Ciclism este într-o ușoară creștere an de an, demonstrând dezvoltarea și interesul tot mai mare pentru acest sport. Dacă în 2020 erau înregistrate 811 licențe, numărul acestora a crescut la 915 în 2022, apoi la 963 în 2023, iar în 2024 a depășit pragul de 1.000. Licențele sunt acordate pentru diverse categorii, inclusiv Elite, Juniori, U23, Copii, Master, Amatori și Paralimpici, reflectând diversitatea și extinderea ciclismului în România. Această evoluție evidențiază eforturile constante ale Federației în sprijinirea și promovarea ciclismului la toate nivelurile.
